Är du en bra människa?

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article6882468.ab

Vänligen läs denna text! När ni läst den texten, försök tänka ett steg längre!
Jag har en kompis som inte ens kan tänka sig att köpa ekologisk mjölk. För den är för dyr?!

Jag finner inga ord för hur förbannad och rädd jag blir när det får gå till såhär och människor knappt bryr sig! Tänk på det nästa gång ni går och handlar något "gott". Den där chokladkakan som kostar lite extra, kanske till slut kan rädda liv. Förstår ni det?!
Istället för att sitta och svulla, kan man ta lite mindre, lite dyrare men såå himla mycket bättre.

Det finns inga som helst vettiga argument, INGET ALLS, för att inte handla fairtrade/krav/ekologiskt. Människor som kommer med argument som: "Det är för dyrt!" "Man är ju faktiskt inte säker på att det stämmer." Sånna människor är korkade. De har inget vett innanför pannbenet! De är lata och förmodligan ganska obildade. De vet inte vad vikten av människovärde är! Sånna människor ser jag ner på.
Ibland, önskar jag att de blir kidnappade och får jobba på kakaoplantage eller plocka kaffebönor. Sånna människor behöver ett rejält slag, rakt på trynet. Så de kanske kan vakna upp och se världen för vad den egentligen är! Vakna upp ur deras jävla västvärdbubbla och gör den lilla enkla saken: Tänka en gång extra på vad som finns i kundkorgen.

Sluta vara så egocentriska! Det gör verkligen ont i hela mig, att man bara kan stå och se på när sånt här händer! Blunda för det, tänka: Ja, vad kan jag göra åt saken? - Inget?! JOO, du kan göra precis lika mycket som alla andra kan. Alla utom de stackars små barnen, som blivit bortförda av främlingar, som får arbeta sig fördärvade. Som inte får någon barndom, som blir misshandlade och får leva i misär...Just för att kanske DU ska äta en jälva chokladkaka och ta en skitkaffe ikväll? De barnen, de kan inget göra. Men du kan. Vi kan!


Kommentarer
Postat av: Ma

Är du lite arg?

2010-04-05 @ 16:33:44
Postat av: systeryster

Vad fin och bra du är, bra skrivet :) Ekologiskt är helt rätt.

(dock inte mig emot att få testa på att jobba med att plocka kaffebönor, låter lite mysigt!)

2010-04-05 @ 23:11:42
URL: http://saratails.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad har kravmärkning och ekologiskt odlade produkter med barnarbete och bortförande att göra?

2010-04-06 @ 18:56:34
Postat av: Jossan

Anonym: Ja...det har inte så mycket att göra med barnarbete. Men jag skriver ju om fairtrade också, som du kanske ser? Sen tycker jag det andra är minst lika viktigt att man tänker på. Som sagt, tänk ett steg längre!

Sara: Att plocka kaffebönor är nog inte så mysigt alla gånger.

Mamma: Ja minst sagt=)

2010-04-07 @ 10:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0