Lax med citronöverdrag



Något de flesta i min närhet vet är att jag är ganska petig med vad jag stoppar i mig. Det handlar inte om att jag inte äter fett osv, utan tillsatser! Jag äter ALDRIG margarin, då jag tycker det smakar plast. Plast smakar det av en anledning, det är framställt! Det är gjort av olja, olja är inte hårt, för att det ska bli hårt så krävs det alltså massa Onaturliga tillsatser.
Jag har mer och mer börjat må illa av tillsatser, som finns i sååå otroligt mycket. Rökt skinka ex, är ofta inte alls rökt, utan det är smaktillsatser som är insprutat i påläggen, för att det ska smaka rökt.

Jaja,anledningen till att jag skriver detta inlägget är ju för att jag ska lägga in ett recept;)
Där jag istället för citronpeppar, som innehåller glutamat(länk), använder riktig citron! Det smakar ljuvligt! Inte alls lika konstig besk/syrlig smak som citronpeppar har.

För ER egna skull och era barns skull, tänk på vad ni stoppar i er, och vad ni faktiskt använder i maten. Det krävs så lite för att faktiskt må bättre! ...Nog om det

4 port:
4 Laxfiléer
Potatis/Ris
3 -4  dl Creme Fraiche
En halv citron + citronskal (ekologisk, eftersom skalet inte är besprutat med konstiga saker, smakar det mycket bättre!)
Salt
Peppar

1)Börja med att riva citronskal från ca en halv citron (EKOLOGISK). Tänk på att inte riva på det vita, då det smakar beskt!
2)Blanda det med cremfraichen och pressa i lite citronsaft.( Du behöver inte ta hela citronen, om du inte vill, utan kan ju spara till efter det är tillagat). Salta och peppra efter smak.
3) Bre ut det över laxbitarna. Det ska vara mycket "röra" annars kan det blli lite torrt.
4) In med laxen i ugnen, tills den är färdig. Ca 15 - 20 minuter. Graderna kan väl vara någonstans mellan 175 - 200.
5) Gör iordning tillbehör osv.


Enkelt va? Och tro mig! Citronsmaken är väldigt fräsch!

Hoppas det smakar!

Kommentarer
Postat av: Sussi - 22 år, mamma & student!

Sv: Tack vännen :)

2010-11-04 @ 17:49:22
URL: http://sussey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0