Härlig helg!

Jag har haft en alldeles toppen kanon härlig helg med mamma. Vi åkte inte förrens i lördags runt elva, men hann ändp med en hel del.
Stannade längs vägen påväg till Ystad. Stannade till på Rökeriet och åt lunch. En riktig god och fräsch fisksoppa, med riktigt goda krutonger! Sen fortsatte vi en bit stannde till på lite loppis/antik shoppar, fikade osv.

Vi hade inte planerat något särskillt utan stannade där vi fick lust.
Mamma ville stanna och bada, så vi stannade vid en jättefin strand, med riktigt härlig sand. Men det var ISKALLT i vattnet och blåste jättemycket, så vi satt en stund på stranden och pratade.

När vi kom fram till Ystad så checkade vi in på vårt B&B som var jättefint och jättefräscht! Vi vilade en stund, sen var det dags att göra oss iordning för middag som mamma bokat bord för.
Det gick att hyra cyklar på B&B så det gjorde vi och cyklade till restaurangen.

När vi fått vårt bord och drickan ställde de fram en jättegod och lagom krispig och lagom seg baguette med hemmagjort smör. Jättehärligt att sitta och tugga på innan man fick in maten. Efter en hel dag var vi nog rätt hungriga utan att riktigt tänka på det.

Jag beställde:
Förrätt:
Pilgrimmsmusslor med smörkräm och färsksparris- När jag tog första tuggan var jag påväg att börja gråta. För det var sååå gott! Jag njöt så otroligt mycket. Det riktigt smällte i munnen och smakerna var perfekta och allt fungerade så bra ihop. Inte för mycket smak av något och inte för lite av något. Utan alldeles perfekt.

Varmrätt:
Fläsksida "14 timmar" med hemmagjord salcicca, syradkål och skånsk senap. Det låter faktiskt inte så speciellt, men det var det! Köttet var sådär perfekt så det trilade sönder och även detta smält i munnen! Så himla gott! Fastän jag var mätt kunde jag inte lämna kvar. Jag ville ha mer!

Efterrätt:
Hallon-, vanilj- och äppelglass. HEMMAGJORD och även denna fantastiskt god! Perfekta avslutet på denna middagen.

Alla rätter var genomtänkta och det var inte för mycket eller för lite av någonting. Smakerna var alldeles underbara och jag är så nöjd! Är det någonting jag älskar, är det bra mat, genomtänkt med bra råvaror. När man sen får sitta och äta sakta, njuta av middagen och dessutom på ett riktigt trevlig ställe med underbar personal blir ju detta en total upplevelse! Och med mamma såklart, som älskar sådant lika mycket, om inte mer, än jag.

Hit ska jag igen! Helt klart!

När vi åt efterrätt satt vi ute och då satte sig bl.a Wallander bredvid oss. Ja vid bordet bredvid. Det var ju också lite roligt!

Restaurangen heter: Östegatan ( ÖG) ( LÄNK) Gå in dit och kika. Jag rekomenderar varmt att åka dit och äta. Det är verkligen värt det!

Igår när vi åkte hem stannade vi till vid bl.a Dag Hammarskjölds Backåkra och åt lunch och gick tur på Glimmingehus. Jätteintressant faktiskt! Det blev inget bad igår på hemvägen, det var alldeles för trist väder. Men det gjorde ingenting.

Ja, min helg har varit fantastisk och det var himla mysigt att komma iväg med mamma. Tack så jättejättemycket för denna helgen:)

Nu ska jag fortsätta ha semester!

Kommentarer
Postat av: Faster

Mmmm.... låter som om ni har haft en ljuvligt härlig helg! Såg lilla mamsen idag, när jag var i stan =))

Fresten.....jag har en skiva med lite smått o gott här till dej ;)

puss

2010-08-10 @ 15:30:17
URL: http://kito.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0