Världens enklaste paj!

Min favoritpaj är, utan tvekan, BANANPAJ! Jag var otroligt skeptisk första gången jag skulle äta den, precis som alla andra blir när jag ska bjuda på den, eller de hör talas som den. Detta är perfekt att göra om man har lite bruna bananer, eller får spontant besök!
Men efter ett önskemål, lägger jag nu ut receptet!!

4 - 5 port

2 - 4 bananer ( de ska täcka bottnen på formen)
2 dl mjöl
1 dl socker
SMÖR
Kanel (detta kan uteslutas, men kombinationen är jättegod! Lovar!)

*Skär bananerna i mynt, så de täcker formens botten. Det gör inget om det blir lite mer.
* Strö över kanelen, detta tar man hur mycket eller lite man vill. Men jag brukar strö ett tunt lager över hela pajen
*Blanda ihop mjöl och socker, strö över HELA formen. Detta ska i stort sett täcka bananerna, men det gör inget om någon banan ligger övanför mjölblandningen.
* Ta ut smöret direkt från kylen och HYVLA bitar, som du täcker pajen med.

- Sätt in i ugnen som du redan värmt upp till ca 225 grader.
- Det är VIKTIGT att det är äkta smör, alltså inte margarin (Folk måste lära sig skilnaden på detta!). För annars blir resultatet inte bra, och man är ute efter en krispig yta. Det blir det inte om man använder margarin. Smöret och sockret i kombination, ger den lite knäckiga ytan.
- Något annat som man ska tänka på är att smöret ska alltså hyvlas över pajen, precis innan den ska in i ugnen, annars hinner smöret bli rumstempererat och då blir det inte heller den önskade ytan på pajen.
- Ugnen Pajen ska stå inne tills den får yta. Ett ganska bra tag! Tar det alldeles för lång stund brukar jag sätta på grillen ett par minuter.

Servera med vaniljglass! Och NJUT!

Kommentarer
Postat av: Kulan

Anmäl dig gärna till Månadens Bästa Blogg hos mig =)



Vinnaren kommer bli länkad på en av de tolv största bloggarna i Sverige och få en fin present på köpet, värde över 1200kr!



2010-11-24 @ 16:11:11
URL: http://kulansplace.se/
Postat av: Kulan

Anmäl dig gärna till Månadens Bästa Blogg hos mig =)



Vinnaren kommer bli länkad på en av de tolv största bloggarna i Sverige och få en fin present på köpet, värde över 1200kr!



2010-11-24 @ 16:18:49
URL: http://kulansplace.se/
Postat av: Emelie

Okej då förstår jag.

Verka som en spännande smak-kombination på denna pajen. Måste säger att jag är lite skeptisk till banan i paj, men tro nog att mannen min skulle älska den. Ska nog testa den ikväll bara för det =)

2010-11-24 @ 18:18:25
URL: http://emelieochkalle.blogspot.com
Postat av: Emelie

hur länge i ugnen?

2010-11-24 @ 18:53:34
URL: http://emelieochkalle.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0