Kraftig överviktig?

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article7548955.ab

Blir riktigt irriterad när jag läser denna artikeln. Inte just över artikeln, men av själva diskussionen.
Jag tycker det är en självklarhet att man ska betala för de stolar man tar upp.
Hur svårt kan det vara, att som flygbolag, införa att man skriver in vikt vid bokningen? Detta om man alltså är så pass överviktigt så man tar upp TVÅ stolar, eller en och en halv. Eller ja...Överhuvudtaget om man tar upp mer plats än vad man betalar för.

Sen kan man ju ha särskilda undantag, ett exempel vore ju att om du har medicinska problem och alltså pga sjukdom, eller något annat icke självvalt, är så överviktig. Du tar upp mer än en stol, men betalar för en. Då ska man även ha läkraintyg för detta.
Har du själv valt att bli så pass överviktigt att du tar upp mer än en stol, ja då ska du betala för det. För det är det ju ingen annan som betsämmt.

Jag förstår inte hur man kan tycka det är diskriminering att kraftigt överviktiga ska betala mer. Som någon skriver bland kommentarerna till artikeln " Äter du för två får du betala för två".
Det är väl ändå disskriminering om en normalviktig människa får sitta obekväämt för att någon annan tar upp större plats än vad den borde.
( Någon annan kommenterar "Ska dumma/fula/skelögda etc. människor betala mer än normala? Vad är normala människor för den sakens skull? Vi kanske skall införa en speciell kostnad för trångsynta & onda människor med? På offentliga toaletter kanske sådana som pissar mer än normalt betala mer????" - Detta är ju en otroligt korkad kommentar. De som är fula/dumma/skelögda kanske är normalstora, och ska därför givetvis inte betala för två. Hur hög IQ man har, eller hur en persons syn ter sig har väl generellt inte att göra med hur stor man är? Är den dumma/fula/skelögda personen däremot kraftigt överviktig, ska den också betala för det. ( Med kraftigt överviktig i detta inlägget menar jag att man tar upp mer än en plats) )

Skulle jag bli överviktig hade det behövts många kilos övervikt innan jag skulle ta upp mer än en plats på ett flygplan. Det krävs ofta en hel del för att man ska bli så stor.
Är man dessutom 14 år, som tjejen i artikeln var, måste det ju verkligen vara något fel på antingen hennes föräldrar/omgivning som inte hjälpt henne med detta, eller så är det ju (vilket jag hoppas på) ett medicinskt problem ( som jag givetvis hoppas ska lösa sig!)

Man skulle ju kort och gott kunna säga att man ska betala för sig. Svårare än så är det inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0