Godis x2

Hej och godkväll!

Nu börjar det ÄNTLIGEN se ut som ett hem här! Lite fler hyllor på plats och det känns bättre och bättre för varje dag och grej vi gör!
Längtar så otroligt mycket till vi är färdiga med allt i lägenheten! Alla tavlor (som vi inte äger än) är på plats, allt små plock och alla el/rörmockar-grejer är klara! Tänk när detta är ett riktigt hem!?=)

Som utlovat kommer här godisrecept. Recept som inte enbart går att göra till jul. De är så himla lätta så detta kan man absolut göra en vanlig fredag!

"Bounty"kulor:
Detta receptet är taget från Matplatsen:

Fyllning:
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
(Jag tycker tycker man kan ta lite lite mindre av antingen sirapen eller florsockret, då kulorna blir ganska söta)

Garnering:
200 g ljus blockchoklad (Jag använde mig av Cloettas "Good"-choklad. Fairtrade!)

*Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka tills smeten börjar bli seg. Ta av kastrullen och tillsätt kokosen.
* Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på bakplåtspapper. (Doppa händerna i kallt vatten så fastnar inte smeten så lätt på fingrarna)
*Ställ kallt minst en timma.
*Smält chokladen över vattenbad och doppa kokoskulorna i chokladen (pynta dem med en silver eller pärlemorkula om så önskas) och låt dem stelna på bakplåtspapper.
*Ett tips är att låta de rinna av ordentligt innan man ställer de på pappret. Då slipper man "fötterna", som man så lätt får annars. Men det orkar man ju inte vänta på som gravid. Så mina kan nog nästan gå själa;)


Smeten kokar, och luktar gott!


Choklad över vattenbad. Det var jobbigt att hålla sig från att äta upp;)


Ja ni ser ju fötterna! Hon på matplatsen gjorde de lite tjusigare.
Men det går att skära bort när de fått svalna i kylen

Jag tycker de blev lite lite för söta, men Niclas gillar de väldigt mycket. Och att kalla de "bounty" är ju lite lur. För det smakar lite mer knäckigt.

Mörkulor (ca 20 st):
100 g smör (rumstempererat)
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl



* Sätt ugnen på 75 grader
* Rör smöret smidigt och tillsätt därefter de andra ingredienserna.
* Forma degen till kulor som läggs på ett bakplåtspapper. (De kommer flyta ut lite)
* Grädda i mitten av ugnen i ca 2 timmar, stäng därefter av ugnen, men låt kakorna stå kvar över natten eller i ca 12 timmar!

Här kan jag tänka mig att man kan smaksätta med en skvätt rom, kaffe eller vad man nu kan tycka om. Ta lite mindre smör, eller lite mer av de torra ingredienserna om det blir för rinnigt.

Så, det var mina recept för idag.

Nu ska jag snart gå och lägga mig och hoppas på en godnatts sömn, det kan behövas!

Kram på Er!





Kommentarer
Postat av: Emelie

Bounty-kulorna lät ju inte äckliga. Dem ska jag definitivt testa att göra =)



Hur är det med dig nu? Har sammandragningarna blivit mindre?



ha en fin kväll

2010-12-10 @ 11:36:43
URL: http://emelieochkalle.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0