Elefantpaj


Pajdegen räckte inte till att göra tjusiga rutmönster, så det blev små elefanter istället!

Pajdeg:
3 dl mjöl (jag brukar ta 2 dl vetemjöl och resten grahamsmjöl, eller lite havregryn)
125 gr SMÖR (gärna lite extra;) )
2 msk vatten
Lite salt

- Häll i alla ingredienser i en matberedare, eller blanda ihop själv. Då underlättar det om man använder fingrarna.
- Kavla ut, på mjölat bord, med mjölad kavel, ganska tunt. Rulla över degen i en form, tryck ut den och skär bort överflödet.
- Sätt in degen i kylen. Under tiden sätter du igång ugnen på 200 grader, och börjar med fyllningen.

Köttfärsen gör man ju som man själv vill. Men här är den jag gjorde ikväll

Fyllning:
En halv gullök
1 halv, finriven morot (färsen blir lite sötare då, det smakar inte morot. Men fyller även ut maten lite.)
1 stor finhackad tomat
2 - 3 msk tomatpuré
Kycklingfond/buljong ( Jag tog lite kycklingfond och en liten liten bit grönsaksbuljong)
Svartpeppar
Chilipeppar
2 - 3 msk vatten
En klick creme fraiche

- Skär löken, jag skär alltid FINT för jag gillar inte stora lökbitar. Och för att slippa den "råa" löksmaken man lätt får om man fräser lök får hårt, smälter man smör och rapsolja på svag värme, sedan får löken ligga med tills den är lite "krämig"
- När löken blivit krämig, riv ner moroten. Fräs runt det lite och öka värmen.
- I med köttfärsen
- När köttfärsen fått färg, i med tomaterna
- I med kryddorna.

- Ställ in pajskalet i ugnen (i mitten), tills den fått fin färg.
- Under tiden får färsen koka ihop, tills du är nöjd med smaken. Släng i en klick creme fraiche.
- I med fyllningen, på med elefanterna och in i ugnen igen!
- Serveras med en härlig sallad , och ett glas rött om man inte är gravid;)

Kom ihåg att alla ingredienser borde vara ekologiska, rättvisemärkta, närodlade för att få BÄSTA resultat!



Nu ska jag fortsätta med vår myskväll, nu blir det bananpaj och glass:)

Ha en härlig kväll allihopa!





Kommentarer
Postat av: Emelie

Alvin kommer vara nästan 17 månader när hans syskon kommer, så det blir fullt upp här då =)

Ja det är en riktig djungel det där med vad man ska ha för vagn och vad man behöver överhuvudtaget tycker jag. Men man få gå lite på magkänsla =)

Ha en fin kväll du också.

2010-11-09 @ 22:05:38
URL: http://emelieochkalle.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0