Snökaos och T I P S

Goddagens och trevlig första advent!
Vilket snöyrväder vi har här nere! Jag vill inte alls ge mig utanför dörren idag. Men vi ska på adventsfika hos Nicas farmor och farfar, så jag får se om någon är beredd att komma och hämta mig för att köra dit mig. För huh att gå till bussen!

Jag har precis ställt in en hel kyckling i ugnen, har aldrig gjort det innan så resultatet ska bli spännande! Medan den står där och myser till sig, ska jag försöka fixa undan lite här hemma och fika ytterligare en lussebulle innan jag ger mig iväg. Niclas är iväg och kommenterar hockeyn idag med. Så jag har några timmar att slå ihjäl själv. Egentligen skulle jag gå upp på stan för att se när de korar Karlskronas Lucia, som jag hoppas är Sussi, men jag vill inte ge mig ut nu! Tyvärr!
Men jag håller tummarna och tänker på Sussi iallafall!

Jag lovade lite tips igår, som kanske kan vara till hjälp när man bakar.
Nu kanske Du redan vet allt det här men shoot:

När man bakar med jäst, detta gäller alltså inte bara lussekatter, är ett tips att ta hälften av jästen och istället låta degen jäsa dubbel så lång tid. Puuh tänker du, som redan tycker att det tar lång tid att baka, men saken är den att en deg ska inte stressa, den mår bättre av att få skynda långsamt. Och tro mig! Det gör dina smaklökar också!

Saffran:
För att få fram finare färg och bättre smak i saffranen ( som ju är så dyrt!) mortla ihop saffranen med ca en halv tsk salt och ca en halv msk (gärna lite mindre) neutral sprit. Låt det sedan stå och dra 15 - 20 minuter, innan du häller i det i degen.


Saffran luktar så ljuvligt! Jag älskar det! Visst blir man extra lycklig när man fixar och donar inför jul?

Nu doftar det så fantastiskt gott här hemma av kyckligen. Jag var precis och ösde den lite och hade den varit färdig hade jag nog inte kunnat hålla mig ifrån att äta en ganska stor bit!
Nu ska jag fika lite!

Hoppas Du får en härlig första advent! Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0